Gå videre til hovedindholdet











på vej i bad

svinger jeg forbi n's værelse

og giver ham et kram

han spiste en enkelt spids nøgenhat

til morgenmad

og har kunnet mærke den lidt

selvom den længe har ligget

i tørret tilstand

efter j fragtede den

hjem

fra norge og klarede sig igennem lufthavnen

i dag

er jeg i et enkelt

men rørstrømsk humør

og orker

gerne at blive hørt

ottemillimeter

kameraet står og spejder

ud over karkludene til tørre på stativet

mens jeg sidder her

på toilettet

og kontemplerer den store mængde

markærter jeg har spist de sidste par dage

jordens håndfulde af protein

kigger jeg ned

på et billede jeg tog med min telefon

af bakkeskrænten

hvor forårets hyldeblomstbuske stod

i en stribe af sol

gennemløbet af overrevne

rød/hvide

afspærringsmarkører og en smule

plastaffald

strøet af dovenskab og sidenhen vind

nu vil jeg gå

i bad og om lidt vende tilbage

til dette digt

ud af badet lande

på hælens

punktum

stødpude og nær snuble

og nu

gentageligt nu

ryger jeg en smøg omkuld

står og venter

med hånden knyttet

om elkedlens hank

noget om hvad der befinder sig i køkkenet

koket

kolik

og mange har spurgt mig

hvor jeg egentlig kommer fra

et svar

jeg varierer noget i

som spinat der dampes over en rødlig cirkel

min mors familie er af adelig

æt

det tænker jeg på

med håndklædet spændt

som en hestekærre om mit baghoved

og når jeg spiller op

til 23 point mod min mormor i wordfeud

at vi

det er teorien

er beslægtet med demylius fra melodi grand prix

en adelsmand af det gode navn demylius

forgreb sig nemlig

med det ord formulerer mindestenen

ved grønnestrand sig

på en tjenestepige

og kompenserede så

ved at skænke hende og manden en gård

de slet ikke havde råd til at drive

derfra stammer

jeg kan ikke huske hvem i

min mors familie

det morede

min mor kosteligt

min mormor forargedes på en lidt resigneret principiel måde

da den sammenhæng

blev opdaget

nu nogen

stritter med lillefingeren

en kvist i duens næb

bortvendt vinglasset

griner vi

selv nu j

bemærker jeg får lyst til at slå

hvis b smasker i sine røræg

griner vi

men var det nu virkelig det

det sted

mindestenen stod

hed

det kan være jeg skal have mig en enkelt spids nøgenhat

og spekulere imod

en varig omvæltning

lytte til mit hjertes i dag roligere end sædvanligvis

slag i slag igennem to kanaler

på den anden side

har jeg

hver gang jeg har trippet

mest fået øje

for fordærv

hvordan jeg holder

engelsk havestil inde på værelset

et solombimlet frimærke

hvor støvet lægger sig

i et tatlinsk tårn af forspildte ansatser

det er mærkeligt

at tænke

men var det simpelthen

en fejl at gå i bad

nu ringede jeg heller ik til familien som lovet

der var andre bevægelige

delvis arbejdsmæssige elementer

på mit strikst

hvidgrynede og ustrøgne tapet

nu skyerne giver dagen en chance kan man blive så sværmerisk som fluer om

et æble overhældt

med rødvin overhældt

med ...

men jeg må hellere stoppe her og på stedet

tænke videre

over en skål yoghurt med müsli

der primært består af rosiner

for eksempel mere beslutsomt bekende

en kærlighed

åh men jeg er pedant

med henkastetheden

forlader aldrig et sprogbillede hverken lydret

eller -løst

jeg vil gense twin peaks

og tænke over en artikel jeg skal skrive

der sammenligner saariskoskis åbne

bål af et landskab

dansegulv på bjergets top

og ajgis tankestreger fordelt

i et spredt bål over markerne

flammer der erstatter ukrudt

i min læsning

og den kålens antenne i kompostbunken derude

der venter på et opkald

til at besjæle dagen

med indfødte agenters familievirksomhed i spejlet

i dag lykkeligt

eksil

mærk dig

håret kruse efter vask

angiv

din kommentar










Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

* Døren fløj op, og vinduet smækkede i. Stueplantens blade hvislede i brisen, og solen spillede i dem. Vinduet fløj op, og døren smækkede i, og en bog væltede ned fra hylden, så glasset med vand i, det væltede ned på gulvet. Og bogen fulgte glasset ned på gulvet. På gulvet lå bogen åben. Indtil den smækkede i, og døren fløj op. Solen bragede ind. Den var læderindbunden. Vinduet smækkede i og fløj op, og døren smækkede i. Vandet flød langsomt over gulvet, og solen spejlede sig i den krybende pøl over sildebensparkettet. Planten groede i karmen, mens solen spillede i bladene, men da flød en sky ind over solen, men forsvandt igen, og planten var i mellemtiden blevet enorm, og vinduet smækkede i. Af knækkede en stængel, da vinduet smækkede i og siden fløj op igen, og såret væskede. Vandet havde samlet sig i en rund pyt og lå på gulvet, og i både det væskende sår og pytten, som den krybende pøl havde samlet sig til, skinnede solen. Før fløj solen op på himlen, men nu smækkede den i, og vind

Aleksandr Skidan / (uddrag af) Det store glas / fra Rødforskydning / Oversættelse

  Aleksandr Skidan (Uddrag af)  Det store glas                                                                til Yuri Lederman og lad den være med mig kærligheden som går i hjertet under forestillingen om mødestedet på Café Sertra maniernes verden er tør tomgangsraslen i videnskabernes haver løsn hans tænder formild min mund flyt dig når jeg løfter min arm prøver jeg som oftest ikke at løfte den som om en skjult kraft er kommet ind i huset bruden klædt nøgen af sine ungkarle Skt. Katrine af Siena “Jeg elsker dig” — logiske udsagn kan hverken bevises eller gendrives af erfaring * der findes sprog der findes mening i talen pragmatik syntaks demonstrative pronominer kongruens udtale ingen ord er bedre end andre <citatet er en måde at forstyrre konteksten> tusindårsrige   lad det styrte teknokratiske karakteristika operativ tid dette æble er rødt som svar sagde han lidt til * revolutionens skrevne projekt en side ædt af orm den fjerde statsmagt bleg hest sort figur på sort j
  på en rød ladeport *                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        morgenlyset                               skraldemændene                               lystre                                                                                                                                                                                                            morgenlysets                                                                                                                                                                                                               egentlige politistyrke